Головна » 2010»Квітень»4 » Чому свято Христового Воскресіння (Пасха) випадає на різний час?
08:35
Чому свято Христового Воскресіння (Пасха) випадає на різний час?
Чому свято Христового Воскресіння (Пасха) випадає на різний час?
Чому
свято Христового Воскресіння (Пасха) випадає на різний час, ми спробували з’ясувати в професора астрономії
Прикарпатського національного університету Івана Климишина.
Церква використовує два календарі
- Чому Пасху кожного року доводиться відмічати у різний день?
- Треба собі насамперед усвідомити, що християнська церква живе за двома календарями: сонячним та місячно-сонячним. За сонячним вираховують
дати великих нерухомих свят, як от Різдво, що припадає на 25 грудня.
Причому воно 25 грудня і у римо-католиків і у православних. Тільки в
православних за юліанським стилем, що проектується в наш час на 7 січня.
Юліанський
стиль не точний, бо в ньому за кожні 128 років відносно природного
циклу зміни пір року набігає похибка в цілу добу. Це була головна
причина реформи в 1582 ріці. Проте що юліанський календар не точний
знали вже у Візантії навіть в ХІІІ столітті, але тоді, виявляється
чекали кінця світу і казали, а нащо нам щось робити з тим календарем,
якщо скоро і так буде кінець. Тому ця реформа була здійснена пізніше на
заході папою Григорієм.
Отже,
всі нерухомі свята церква розписує за сонячним календарем, тому в нас і
у католиків та протестантів різниця складає 13 діб між старим та новим
стилем.
Тепер
інший календар - місячно-сонячний. Чому церква ним користується? Тому
що вона визначає пасху в неділю після повного місяця що настав після
весняного рівнодення. Тобто треба знати коли це рівнодення за
григоріанським стилем 21 березня, а це 21 березня юліанського календаря
випадає на 3 квітня - це православне весняне рівнодення і тоді третього
квітня увечері випаде повний місяць табличний, а наступний день вже
неділя 4-те, отже, святкують пасху.
- Чому ж все так складно й заплутано?
-
Треба найперше зрозуміти, що природа дала нам три періодичні процеси
вимірювання часу: по-перше, положення сонця відносно горизонту - доба
(з вечору до ранку і ще раз до вечора, хоча ми рахуємо від півночі).
По-друге,
зміна вигляду місяця (фази місяця), що тривають 29,53 доби, якби було
29,5 - було б добре. А тут 29,53 і це означає, що можна вести місячний
календар так. що один місяць має 30 діб, другий 29 а разом в році 354
доби.
І
третє, тривалість проміжку часу, за яким змінюються пори року: це
65,2422 доби. Якби було тільки 25 сотих - було б добре. А тут трішки
менше як четвертина доби. Тобто, якщо взяти три роки по 365, а в
четвертому - 366 днів, то середня тривалість року 365,25, а реально
природа міряє 24 і 22 сотих. Тобто всього 78 десятисячних – ось різниця
між лінійкою природи і лінійкою людською. Лінійка людська довша і за
128 років набігає ціла доба.
Але,
як показує житейська практика, всі народи жили за місячно-сонячним
календарем. Тобто вони міряли по 29 або 30 діб за зміною фаз місяця,
але намагалися притримувати початок року десь біля весни. Відповідно
користувалися місячно-сонячним календарем для встановлення дати своїх
свят. Дуже багато свят відзначали тоді, коли місяць був повний. Дуже
було зручно. І так святкували не тільки євреї, але й інші народи.
- Чому ж ми не можемо святкувати пасху разом з євреями?
-
Єврейський календар дуже делікатний і відповідно за ним євреї можуть
святкувати свою пасху у вівторок, в четвер, в суботу і в неділю. Саме
на ці чотири дні тижня може випадати єврейська пасха. Ми не можемо з
ними святкувати, бо ми святкуємо нашу християнську пасху в неділю.
Свого часу візантійський імператор Константин Великий виловлювався з
цього приводу ще у 325 році. Він казав, нехай вони (євреї) не думають,
що ми без них не можемо вирахувати свої свята. У нас сонячний календар,
а у євреїв місячно сонячний.
Крім
того, євреї святкую святкують пасху в момент повні (повного весняного
місяця). Якщо повний місяць випав скажімо на 13-14 березня, то для
єврея - це вже пасха,бо вона після весняного рівнодення.А
християнин каже: у мене весняне рівнодення 21 березня, то він пасху
єврейську відкидає і відтак бере через чотири тижні наступну повню. І
тоді в неділю після тої повні святкує свою християнську пасху.
- А чи можна тоді зробити так, щоб усі християни святкували за одним календарем?
- Одинадцять православних церков перейшли на григоріанський календар в обчисленні нерухомих свят. Тому навіть самі грекисвяткують
Різдво разом з католиками. Але російська, єрусалимська, сербська та
грузинська церкви ( а вслід за російською і наші українські церкви) не
перейшли на новий стиль.
Щоправда, і тут є певна аргументація. Виявляється, раз на 9 років у тих православних церков, що живутьза григоріанським календарем, немає традиційного посту православного посту «петрівки». Петрівка ж починається через тиждень після зелених свят у неділю всіх святих і триває до 12 липня до свята Петра і Павла.
- Отже, й так зле, і так не добре…
-
Я свого часу багато зусиль доклав, щоб показати, що католицький
календар пасхалії значно точніший ніж православний, але і в них деякі
речі є просто умовними. Ось, я, як астроном, прикинув і вирахував, що 5
разів на сто років у 1905, 1924, 1943, 1962 і 1981 римо-католики
святкували пасху на 4 тижні раніше від повні. Крім того, у минулому
столітті ще п’ять разів їх пасха співпадала з єврейською. До речі, при
цьому світ не завалився.
- А які ж тоді каверзи криються в юліанському календарі?
-
Через кожні 128 років від юліанського календаря треба віднімати один
день. В такому разі у 2101 році православне Різдво будемо святкувати
вже не 7 січня, а 8 січня.
Доречі, у минулому в 1901 році Різдво випадало 7 січня, а в 1900-му році воно ще було 6 січня, а в 1800-му - 5 січня.
Так
от, 2000 рік був високосний і тому змін не було, але 2100 рік в
православних буде високосний, а в католиків він буде простий і тоді
з’явиться один зайвий день, тобто 29 лютого за юліанським стилем. А за
григоріанським - у лютому буде лише 28 днів. Ось тоді доведеться
змінювати й дату Різдва у православних на 8 січня. Єдине, що хіба
зручно буде, так це різниця між католицьким та православним
святкуваннями буде рівно два тижні.
Ісус жив за кумранським календарем
- А як же тоді було в апостольські часи?
- Ісус та його учні користувалися так званим кумранським календарем. Такий
календар був вже за 200 років до нашої ери. Цей календар був описаний
монахами в околицях Олександрії на півночі Єгипту, а також на березі
річки Йордан в кумранській місцевості. Це сонячний календар, що у році
має 52 тижні. Перший день року починався весною 15 нісана.
Оскільки
реальний рік триває 365,24 дні, то за кумранським календарем 52 тижні –
це 354 доби, отже, через кожні 22 роки вставляли один місяць із 28 діб.
І таким чином виправляли той календар.
В
євангельських подіях в той час 15 нісана випало тоді на середу. А
святкування почалося у вівторок увечері, це й описав євангеліст Іван.До речі, три першієвангелісти
описали календарну ситуацію так, як її переживали апостоли. Тобто вони
користувалися кумранськими календарем. А Іван описав так, як її
сприймали ті, хто Христа розпинав. Бо вони користувалися
місячно-сонячним календарем і юдейська пасха почалася в п’ятницю
увечері після заходу сонця перед суботою.
- Коли ж тоді була свята вечеря?
-
Ця вечеря була у четвер увечері. Однак є обставина, яка мене, як
науковця, цікавить вже дуже давно. Дивіться, в євангелії сказано:
настав день опрісноків і підійшли учні до Ісуса і запитали його:
Господи, де хочеш щоб ми влаштували тобі пасху? Так як день опрісноків
уже настав, то пасху значить вже їли, і тут виникає певна суперечність.
Якщо день опрісноків вже настав, то не можна питати, де влаштувати
паску? Чи не так? Тому то я й кажу, що апостоли користувалися
кумранським календарем і у них 15-те Ніссана - це був перший пасхальний
день. Крім того вони їли хліб прісний. А саме питання опрісноків дуже
важливе в літургії, щодо вживання просфори у православних та облаток у
римо-католиків.
- Так, а що таке опрісноки?
- Опрісноки, це коли ви берете муку, воду, злегка посолите, робите паляницю, печете - тоді це опріснок.
- Щось подібно як маца?
-
Так, маца належить до опрісноків. Східна Церква живе за євангелістом
Іваном: він описує, що юдеї почали святкувати пасху в п’ятницю увечері,
тоді аж вони їли опрісноки. Тому східні церкви використовують просфори,
що замішані на тісті, залишеному від попереднього замісу.
Виходить,
що тоді трапився випадковий збіг сонячного і місячно-сонячного
календаря, і коли справжній день опрісноків настав у п’ятницю увечері,
то сказано, що юдеї не ввійшли у Преторію до Пилата, щоб не
осквернитися, бо в них, ортодоксальних євреїв, пасха починалася в
п’ятницю увечері.
Тим
часом Ісус та його учні не тільки користувалися кумранським календарем,
але й не їли м’яса, тому жертовного ягняти, яке треба було заколоти на
пасху, спекти і їсти разом з тими опрісноками та гіркими травами –
апостоли не їли.
Людина - господар календаря
- Чи є якісь спроби удосконалити календар?
-
Московський богослов А.Огінський пропонував, щоб святкувати пасху в
неділю після другої суботи квітня. Але чому після суботи, як і так
зрозуміло, що після суботи настане неділя, і чому не можна сказати було
одразу - друга неділя квітня. Якась така гра слів виходить.
З іншого боку існують спроби абсолютизувати календар, як от це роблятьафонські
монахи. А у Москві їх праці перекладуть, надрукують і скажуть, що це
догматична норма, той календар дано нам з неба і на віки вічно. Але ж
той календар все рівно не досконалий, і його ніяк не можна
абсолютизувати.
До
речі, Ісус Христос дав нам справжнє розуміння у євангеліях. Скажімо в
історії, коли в суботу учні переходили з одної місцевості в іншу і були
голодні, а поруч із стежиною колосилася пшениця. То ось вони рвали ті
колоски, розтирали на полову, здмухували її, а зерна жували та їли.
Фарисеї ж закидають: подивіться, так це ж субота, а вони працюють: вони
молотять і мелять…
- Зубами…
-
Так, отже, працюють, а за їх звичаєм, то є страшний гріх, бо в суботу
нічого не можна робити. А Ісус дає таку відповідь: не людина для
суботи, а субота для людини.
Що
ж таке субота – це елемент календаря. Отже, не людина для календаря,
який над нею висить і чавить, а календар - для людини. Тобто людина є
господарем часу і календаря.
Якщо ж вона є господарем календаря, то вона його може змінювати, уточнювати і ніякого гріха в цьому немає.