Рідне село: пішла на танці й ледве не розплакалась
Враження Побувала
на Різдво в клубі, якщо це можна назвати ще клубом, на Прикарпатті – у
селі Темерівцях Галицького району. Там живе моя бабуся... У
Темерівцях уже понад півстоліття – незмінна традиція: влаштовувати в
перший день Різдва танці, причому з живою музикою. Вальс, полька...
Усе, як годиться. Грають зазвичай місцеві музиканти. З’їжджаються
на танці з усіх навколишніх і дальших сіл, оскільки жива музика там
звучить, як правило, лише на весіллях. А крім того, на Різдво в
Темерівцях – празник ("храм”), а з цього села вийшло у світ чимало
емігрантів, і багато з них намагаються приїхати в цей день на
батьківщину, відповідно й на танці завітати. У цьому закладі я не була років з вісім, тому було цікаво подивитися, хто сьогодні приходить погоцати. І мені стало сумно… Колись
перед Різдвом тільки й говорили що про танці в Темерівцях, бабці
гадали, хто приїде, темерівські дівчата, незаміжні жінки сподівалися,
що обов’язково когось «підчеплять». Колись і я була серед тих дівчат.
Та це було й виправдано, оскільки, як каже моя бабця, люди були файні. Проте
цього разу мені боляче було на цих людей дивитися. Чоловіки всі аж
почорніли, мабуть, п’ють-заливаються. Зуби їм повипадали… Ось у
світлому светрі витанцьовує такий собі Славко – по-вуличному кажуть на
нього Цьойко. Колись був перший хлопець на селі, тепер пиячить
безбожно. Через це дружина його кинула й вийшла заміж за мусульманина з
Єгипту. Приїжджає в село в паранджі, люди з новоспеченої мусульманки
сміються, мало не плюються. Кажуть: «У селі тото могла б і не носити»… Та
Цьойко особливо не переймається – що мати його дітей змусульманилася,
він п’є собі й гуляє («гуляти» в нашій говірці має ще й значення
«танцювати»). А он у сірій свитці Роман, на нього кажуть Хома
Рудий. У Хоми з дитинства хворі ноги, але це йому не заважає напиватися
до нестями, буває, його носять, бо ноги геть відмовляють. Колись у
Рудого була дівка зі Львова. Вона від нього навіть дитину народила.
Проте Хома з нею так і не одружився. Пару років тому вона приїжджала до
нього, хотіла, щоб вони зійшлися, погодилася зі Львова переїхати в
Темерівці, проте Хома кілька разів сп’яну виматюкав її, і вона кинула
його. Хома Рудий, як і Цьойко, втратою жінки теж особливо не
переймається – знай собі, пиячить. І таких у Темерівцях чимало,
якщо добре розібратися, то – більшість. Хто не виїхав з села, той у
таких цьойків і перетворився... Коли я прийшла до клубу, то
зрозуміла, що це вже не ті святково-різдвяні танці, якщо ти не п’яний,
то робити тобі там нічого. Та й сам клуб заледве стоїть, нагадує таку
собі стаєнку. Новий будується уже багато років, але – ну, самі знаєте,
як це в нас буває: гроші десь хтось виділяє, але до будівництва вони не
доходять. Ішла з тих танців, і дивувалася: дивна суперечність...
У Темерівцях, як і в кожному селі на Західній Україні, ревно
дотримуються всіх релігійних традицій, шанують святих, на кожному
подвір’ї капличку будують. Але чого ж так п’ють безбожно? Оксана Климончук
|